§ 1.
Foreningens navn er:
"FREDENS
SOGNS KUNSTFORENING".
Foreningen har hjemsted på adressen:
Skibhusvej
162, 5000 Odense C
§ 2.
Foreningens formål er:
a. at
arrangere udstillinger i sognehuset ved Fredens Kirke.
b. at
udbrede kendskab til og forståelse for kunst.
c. at indkøbe kunstværker til
bortlodning blandt foreningens medlemmer.
§ 3.
Som medlem kan optages enhver, der vil støtte foreningens formål
jvnf. § 2.
Indmeldelse kan ske i løbet af et kalenderår. Ved indbetaling af
kontingent fra kalenderårets begyndelse kan man deltage i lodtrækning om de i
årets løb indkøbte kunstværker.
Udmeldelse kan kun ske skriftligt til formanden.
Tilbagebetaling af kontingent kan ikke finde sted.
§ 4.
Kontingentet for det følgende kalenderår fastsættes på foreningens
general-forsamling.
Kontingentet forfalder den 1. i måneden og skal være kassereren i
hænde senest den 10. i måneden.
§ 5.
Regnskabsåret er kalenderåret.
§ 6.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, som vælges for 2 år ad gangen. Menighedsrådet udpeger et medlem, som vil være kontaktperson for kunstforeningens bestyrelse.
Suppleanter, revisor og revisorsuppleant vælges alle for 1 år ad
gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Bestyrelsen fører en beslutningsprotokol over afholdte møder, samt
en kassebog og en gevinstbog.
Ved køb af kunstgenstande skal 3 bestyrelsesmedlemmer stemme for
købet.
Kunstforeningen må ikke købe værker af kunstforeningens
bestyrelsesmedlemmer.
§ 7.
Den ordinære generalforsamling, der er foreningens øverste
myndighed, afholdes hvert år i februar måned. Indkaldelse sker ved meddelelse
til medlemmerne senest 14 dage før generalforsamlingen, samt ved omtale i
kirkebladet.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde
følgende punkter:
1. Valg af
dirigent
2. Formanden
aflægger beretning
3. Kassereren
aflægger det reviderede regnskab
4. Forslag
fra medlemmer og bestyrelse
5. Fastsættelse
af næste års kontingent
6. Valg af
bestyrelsesmedlemmer
7. Valg af
2 suppleanter til bestyrelsen
8. Valg af
1 revisor
9. Valg af
1 revisorsuppleant
10. Eventuelt
11. Bortlodning
af indkøbte kunstværker
§ 8.
Forslag, som medlemmerne ønsker behandlet på den ordinære general-
forsamling, skal skriftligt være indleveret til bestyrelsen senest 1 uge før
generalforsamlingens afholdelse.
§ 9.
På generalforsamlingen træffes beslutning ved almindeligt stemmeflertal.
Såfremt der ved afstemning opnås stemmelighed, foretages der atter
afstemning om samme forslag. Såfremt der atter opnås stemmelighed, er forslaget
forkastet. Der kan begæres skriftlig afstemning.
§ 10.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, samt
på foranledning af mindst 1/4 af medlemmerne, når disse har fremsat skriftligt
begrundet forslag herom. Der gælder samme indkaldelsesfrist og regler som i §
7.
§ 11.
Vedtægtsændringer
kan kun vedtages, såfremt 2/3 af de fremmødte stemmer for, og ændringerne
godkendes af menighedsrådet.
§ 12.
Foreningens opløsning kan kun ske ved vedtagelse på 2 på hinanden
følgende ekstraordinære generalforsamlinger. For at vedtagelse om opløsning kan
finde sted, kræves almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte medlemmer.
Generalforsamlingen træffer afgørelse om afvikling.
Aktiverne anvendes til udsmykning i/ved kirke og/eller sognehus.
§ 13.
Bortlodning af de indkøbte kunstgenstande foretages hvert år i
forbindelse med den ordinære generalforsamling. Gevinsterne skal udstilles
senest 14 dage før generalforsamlingen. Lodtrækning foretages således:
1 lod tildeles nye medlemmer
samt medlemmer, der har vundet året før.
2 lodder tildeles medlemmer, der
ikke har vundet det foregående år.
3 lodder tildeles medlemmer, der
ikke har vundet de 2 foregående år.
4 lodder tildeles medlemmer, der ikke har
vundet de 3 foregående år.
10
lodder tildeles medlemmer, der ikke har vundet de 4 foregående år.
Herefter
stiger antallet af lodder ikke yderligere.
Såfremt et medlem ikke kan være tilstede ved lodtrækningen, men ønsker at deltage i denne, skal der afleveres en fuldmagt til bestyrelsen.
Et
medlem kan kun vinde 1 gevinst pr. år uanset det pågældende medlems antal
lodder.
Vinderne
vælger blandt gevinsterne i den rækkefølge de udtrækkes.
Hvis
et medlem bliver udtrukket og ikke ønsker gevinst, kan vedkommende annullere
det udtrukne lod, og vil da i efterfølgende års udtrækning blive behandlet, som
om loddet ikke var blevet udtrukket. I pågældende tilfælde trækkes et ekstra
lod.
Således vedtaget på stiftende generalforsamling 17. januar 1991 og
ændret på ordinære generalforsamlinger 25. februar 1992, 13. februar 1996, 24.
februar 1998, 25. februar 2003, 15. februar 2010, 27. februar 2013, 20. februar 2017 og 1. juni 2021.